U sklopu Projekta za djecu i mlade Ne daj se smotati – Peer support, Reto centar organizirao je ljetni kamp koji se održao od 27. srpnja do 3. kolovoza 2024. godine na kojem je sudjelovalo 36 djece i 16 odraslih mentora.
Osnovni princip Reto kampa bio je stvaranje sigurnog i poticajnog okruženja i iskustva u kojem su Reto kamperi mogli duhovno, socijalno, emocionalno razvijati se dok su uživali u opipljivoj stvarnosti svega onoga što je Bog stvorio. Kamperi su imali priliku bolje razumjeti sebe, svoj odnos s Bogom i ljude u svojim životima u prilikama u kojima su mogli primijeniti svoju vjeru u svakodnevnom životu. Kamp je bio fokusiran na učenje o vrijednostima i razvoju dobrih karakternih navika. Radionice su bile podijeljene u pet tematskih cjelina/vrijednosti EMPATIJA, ZAHVALNOST, POŠTENJE, VLADANJE SOBOM, MISLITI DOBRO baziranih na Hvalospjevu ljubavi: Ljubav nije nepristojna, ne traži svoje, nije razdražljiva, ne pamti zlo…( 1 Korinćanima 13, Biblija) .
Na kampu je provedeno pet aktivnosti
Aktivnost 1. OPISIVANJE OSNOVNIH ISKUSTAVA I STVARANJE UVIDA O SEBI I DRUGIMA
Rad u malim grupama – Metode rada razgovor
Djeca/mladi se motiviraju i uče izraziti drugima što vole, izraziti svoje osjećaje, komunicirati svoje misli, navike, ono što ih privlači I veseli/oduševljava bez straha od odbijanja ili kritike. Potiču se otkrivati osobne želje drugih na način da ih slušaju s poštovanjem. S ciljem da shvate što je poštovanje I važnost slušanja tuđih mišljenja I stavova, uzimajući u obzir razlike.
Vrijeme provođenja od 8,00-9,00 sati
Aktivnost 2. AKTUALIZIRANJE STVARNIH PROBLEMA
Rad u velikoj grupi – Metoda rada vizualna, Kazališna predstava kreativno ekspresivno izražavanje.
Na zabavan dinamičan i opuštajući način kanaliziranje problema i “odgojne” poruke, u svakodnevnim životnim situacijama.
Vrijeme provođenja 10,00 -10,30 sati
Aktivnost 3. FORMIRANJE VRIJEDNOSTI – EMPATIJA, ZAHVALNOST, POŠTENJE, VLADANJE SOBOM, MISLITI DOBRO
Rad u velikoj grupi – Metoda rada verbalna, Izlaganje uz vizualne alate,
Didaktički koraci:
1. Vizualni alat, naslikan životni kontekst priče
2. Čitanje (pričanje) priča (biografija) o osobi iz Biblije ili situaciji opisanoj u Bibliji
3. Edukacijsko izlaganje o vrijednostima (EMPATIJA, ZAHVALNOST, POŠTENJE, VLADANJE SOBOM, MISLITI DOBRO)
4. Postavljanje pitanja
5. Kratko vrijeme u tišini ili uz kratku molitvu (osobnu, svojim riječima izgovorenu)
6. Samo-korekcija i pogled iz različitih perspektiva kao i analiza osobnih teških situacija
Vrijeme provođenja teorijskog dijela radionice 11,00 – 12,00 sati, iskustvenog dijela radionice 12,00 – 13,00 sati
Aktivnost 4. RAZVOJ VRIJEDNOSTI I DOBRIH KARAKTERNIH NAVIKA KROZ IGRE S PRAVILIMA, SITUACIJSKE IGRE, ISTRAŽIVAČKE I MAJSTORSKE IGRE
Rad po timovima – Metoda rada, Učenje igrom
Dječje igre su prije svega platforma za njihovu komunikaciju.
Igre s pravilima u kojima sudjeluje više djece. To je suradnička igra u kojoj djeca razgovaraju i pokušavaju postići zajednički cilj. Tijekom igre djeca akumuliraju iskustvo emocionalnih iskustava, formiraju emocionalnu rezervu potrebnu za komunikaciju – kontakt, toleranciju, dobrotu, nezainteresiranost, sposobnost empatije i radovanja tuđem uspjehu.
Situacijske igre u kojima se zadaju zadaci za improviziranje, osmišljavanje prizora, razvijanje priča, razvijanje imaginacije, brzo snalaženje, zapažanje, slušanje, timski rad i prihvaćanje, kreativno izražavanje tijelom, poticanje vokabulara, aktivno promišljanje o situacijama.
Istraživačke/ Majstorske igre – uključuju manipulativno ponašanje kao što je rukovanje predmetima i raznim alatima u vršnjačkoj interakciji.
Vrijeme Učenja igrom 15,00-18,00 sati
Aktivnost 5. STIMULIRANJE VRLINA VOĐENJEM DNEVNIKA VRLINA I TOPLINOM DRUŽENJA UZ LOGORSKU VATRU POD OTVORENIM NEBOM
Rad po malim grupama – Metoda rada, Vođenje Dnevnika vrlina
Prema dosadašnjem iskustvu, pretpostavka je da djeca i mladi – korisnici ovog kampa imaju slične potrebe, no u smislu razvijenosti socijalnih vještina/vrlina te interesa potrebno je individualno pristupiti. Individualan pristup svakom kamperu moguće je ostvariti kroz vođenje dnevnika vrlina uz pomoć mentora te da se na taj način doprinosi razvoju vrlina i dobrih karakternih navika. Postoji nešto posebno u pucketanju vatre, svjetlosti koja osvjetljava lica, i u tišini koju prekida samo smijeh ili pjesma slavljenja. Logorska vatra na Reto kampu nije samo dodatni sadržaj – to je doživljaj. Ovdje se rađaju prijateljstva za cijeli život, dijele životna svjedočanstva i njeguje zajedništvo.
Vođenje Dnevnika vrlina, vrijeme pisanja u dogovoru s mentorom. Logorska vatra 20,00-22,00 sata
MENTORSTVO KAO OSNOVA RADA S DJECOM I MLADIMA NA RETO KAMPU
Kamp je organiziran u kontekstu mentorstva koje je nastalo iz potrebe da se djeci nadomjeste „prirodni“ mentori koji nedostaju tijekom njihovog odrastanja te se na taj način spriječe ili umanje određeni rizici u budućnosti. Odnos između odraslog mentora i mladog kampera najvažniji je dio intervencije jer upravo učinkovito uparivanje mentora i mentoriranog može dovesti do brige i podrške u odnosu, što može biti presudno za pozitivne učinke ove intervencije kod djece i mladih. Jedan od ciljeva jest razviti zdrav odnos na obostrano zadovoljstvo, u kojem i mentor i kamper žele dobrovoljno i redovito sudjelovati. Ostali ciljevi mogu uključivati bolje školske ocjene, poboljšanje odnosa s članovima obitelji, učenje novih vještina ili razvoj novih interesa i hobija da jedan dan budu “najbolja verzija sebe”.
Povećana razina podrške od strane odraslih omogućuje djetetu da se vidi u pozitivnijem svjetlu te potiče konstruktivnije ponašanje. Cilj mentorskog odnosa je podržati i usmjeriti razvoj mladih u zrele i odgovorne osobe tako da se uvaži njihova potreba za odnosom s pozitivnom odraslom osobom koja će ih podržavati i usmjeravati, čime bi se smanjio rizik za razvoj neprilagođenog ponašanja i povećao broj zaštitnih čimbenika. Mentori na Kampu su mlade osobe od 18 (eventualno 16) do 30 godina, zainteresirane za rad s djecom, za koje je stručni tim procijenio da će odgovorno ulagati svoje vrijeme i sposobnosti u razvoj i održavanje prijateljskog, podržavajućeg odnosa s djetetom.
Tim izvoditelja
Peer pomagači i stručno obrazovani pomagači osobe bogate životnim iskustvom koji su – modeli ponašanja (zrele osobe, uravnotežene, znaju se kontrolirati, otvorene za dijalog i koje znaju primijeniti i izraziti što su naučili) u duhovnoj komponenti (osobe s unutarnjim integritetom u kojemu je implicitno prisutna kršćanska vrijednost krijepost – postojano i čvrsto raspoloženje činiti dobro)
Pomaganje u Reto centru predstavlja služenje bez koristoljublja i davanje sebe za potrebe drugih te u kršćanskom smislu pomaganje je djelotvorna Božja ljubav koja ne može postojati ako nije konkretna.